Verginia Washington DC

Shenadoah nationalpark, Washington DC
Torsdag 2/7 Fra Roanoke kørte vi mod Shenandoah nationalparken. Frokost blev som så ofte før indtaget på en burgersnask. Denne gang var det en Burger King – intet unormalt i det, men det der skete var at både Frederik og Nicolai ikke kunne spise deres burgere ikke fordi maden var dårlig eller at drengene var syge. De havde bare fået burgere nok !!! Videre derfra kørte ad skyway’en ind i Shenanoah nationalparken med masser af flotte udsigtspunkter fra den snoede bjergvej højt oppe. Hytten vi boede i havde altan med udsigt over nærmeste by langt nede i dalen. Omkring hytten myldrede det med dyr. Der var egern og hjorte/dådyr med bambi’er i massevis. Om natten lod vi appelsin juice kartonen blive til afkøling på altanen.

Fredag 3/7 I de tidlige morgentimer vågnede Nicolai ved at der var rumsteren på altanen, da vi kiggede derud havde en vaskebjørn haft fat i juicen lavet hul i den og drukket det hele. Da vi kørte fra hytten så vi stadig mange dådyr, men de der gjorde størst indtryk var en sort bjørn der gik rundt mellem buskene i vejkanten – alle i bilen var helt oppe at ringe – vi stoppede og tog billeder og kiggede indtil den forsvandt længere ind i buskadset. Hen på eftermiddagen ankom vi til Washington DC. Hotellet lå ca 1 km fra området omkring det Hvide Hus. Vi tog turen derhen til bens, tog lidt billeder og hjem igen til poolen på hotellet.

Lørdag 4/7 Independence Day – alt er gearet op til den helt store fest. Vi tog ned til området ved det Hvide Hus. Der så vi parade med opvisning af alt lige fra politiharleyer, ambulancer, Ford Mustang biler, kæmpestore oppustelige tegneseriedyr, latinoorkestre, superhelte, militærorkestre og gamle krigsveteraner i rullestol. Derefter gik vi til den 169 m høje obelisk Washington Monumentet, videre til Lincoln Memorial stedet hvor Martin Luther King holdt sin berømte frihedstale, herfra til Vietnam Veteranernes sort-blanke minde væg med navnene på de faldne. Dagen afsluttedes ved poolen på hotellets tag hvorfra vi så præsidentens festfyrværkeri blive skudt af.

Søndag 5/7 Vi tog bilen hen til U.S. Capitol, stedet hvor præsidentens edsaflæggelse gives. Bygningen er mere end almindelig stor. Eftermiddagen tilbragte vi på Arlington gravpladsen. Der er flere hundredetusind grave her. Alle grave ligger på lange rækker i et snorlige mønster. I gravområdet kan blive transporteret rundt med små busser. Præsident Kennedy og Jaqueline ligger begravet her. Vi så også vagtskifte ved den ukendte soldats grav. Det var 3 glinsende -stramme soldater, der krævede absolut tavshed blandt publikum under akten. Sidst kørte vi til Pentagon. Det sted flyet fra 911 ramte i bygningen var ikke taget i brug som kontorer og der var en mindeplads til besøgende. Bygningen var GIGANTISK stor.

Mandag 6/7 Afsted fra Washington DC og til Fredericksburg ca 50 miles sydpå. Det var her nogle af de mest blodige slag stod i 1862 – 1864. De anslås at over 100.000 mistede livet i disse slag. Vi så stederne slagene fandt sted samt en gravplads med rigtig mange gravsten. Flere af stenene gjaldt for flere personer og ca. 70 % af dem var uden navn. Det har helt sikkert været meget voldsomt. Herfra gik turen videre til nutidens slagmarker i samme by – de store indkøbscentre. Lene fik købt mindst 5 sæt badetøj, drengene fandt masser af bukser og t-shirts mm.